Виховна робота

«ЩОБ У СЕРЦІ ЖИЛА БАТЬКІВЩИНА:
ДО 25-РІЧЧЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ»
(урок з використанням інтерактивної технології
«створення живої газети», 8-9 класи)
Мета: актуалізація ідеї соборності та суверенності держави – провідних передумов розвитку незалежної України; розвиток громадянської, історичної та національної свідомості школярів; формування активної громадянської позиції учнів, патріотизму.
Хід заходу
Виростай, дитино, й памятай Батьківщина – то найкращий край.
Дмитро Павличко
Учитель. Вітаю вас, мої дорогі учні! Сьогодні на першому уроці я пропоную створити газету, яка буде незвичайною – «живою». Ми самі станемо її видавцями. Тема нашої газети – «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25-річчя незалежності України». Перед вами проект газети, який ми разом наповнимо змістом. Слово головному редакторові ______________________________.

Головний редактор. Видавати газету – дуже цікава і відповідальна справа. Розпочинається вона з передової статті. Отже, перша сторінка нашої газети матиме заголовок:  «НЕЗАЛЕЖНІСТЬ. ВІД 1991-ГО – НАЗАВЖДИ» і над цією сторінкою буде працювати 1 ряд, друга сторінка для другого ряду - «ОЙ, ЯКА ЧУДОВА УКРАЇНСЬКА МОВА!», наступна, третя сторінка - особлива,  - «МИ – СВІДКИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ» її створить учень нашого класу Клевцур Владислав, бо  саме його тато, був тим самим мужнім творцем історії України адже саме він був найближчим свідком творення  сучасної України. А над створенням четвертої  сторінки  «ВЕСЕЛА СКРИНЯ» працюватимемо 3 ряд.
   Кожний ряд отримує завдання і працює над ним 8-10 хв. й по закінченню часу презентує  свою роботу.
ЗАВДАННЯ в конвертах:
1 ряд. Вам необхідно буде розмістити подані факти в історичному порядку. (Учні клеять 6 запропонованих тверджень в хронологічній послідовності, а потім їх зачитують).
2 ряд. Складіть вислови, приказки, прислів’я, поезії про українську мову з поданих слів.( кожне твердження має свій колір)
3 ряд. – Учасники отримують окремі написи із назвами свят, предметів, дат.
 Вам необхідно буде знайти  відповідності між датами та подіями.  
(минуло 10 хв.)
Перша сторінка – «НЕЗАЛЕЖНІСТЬ. ВІД 1991-ГО – НАЗАВЖДИ»
Головний редактор. 2016 рік, рік відзначення Україною 25-ліття з дня проголошення Незалежності. Цей рік Український інститут національної пам’яті назвав Роком Державності – на честь низки історичних подій, які привели до проголошення, а потім відновлення Україною незалежності у ХХ столітті. Над першою сторінкою працював 1 ряд. Вам необхідно було розмістити подані факти в історичному порядку. Зачитайте ваш варіант відповіді.
Відповідь:
Учень. 22 січня 1919 року – на Софійській площі в Києві урочисто проголошено Акт злуки УНР та ЗУНР в єдину незалежну державу. З цього часу питання єдності української нації в українській політичній думці вже ніколи не ставилося під сумнів. Упродовж наступних десятиліть Акт злуки залишався символом боротьби за незалежну, соборну державу.
15 березня 1939 року – Сейм Карпатської України проголосив Карпатську Україну незалежною державою
Державною мовою Карпатської України проголошувалася українська. Державним прапором затвердили національний синьо-жовтий прапор, а державним гербом – сполучення крайового герба (ведмідь у лівому червоному колі й чотири сині та три жовті смуги в правому півколі) з національним (тризуб Володимира Великого з хрестом на середньому зубі). Державним гімном оголосили національний гімн «Ще не вмерла Україна».
30 червня 1941 року – в окупованому Німеччиною Львові проголошено відновлення Української Держави.
16 липня 1990 року – Верховна Рада Української РСР прийняла Декларацію про державний суверенітет України. Державний суверенітет визначався як верховенство, самостійність, повнота і неподільність республіканської влади в межах території УРСР, незалежність і рівноправність у міжнародних відносинах.
24 серпня 1991 року – Верховною Радою Української РСР прийнято Акт проголошення незалежності України. Історичне рішення було прийнято абсолютною більшістю: 346 голоси було віддано «за» проголошення незалежності, лише 1 – «проти».
1 грудня 1991 року – відбувся Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України. Під час демократичного волевиявлення український народ підтвердив і засвідчив прагнення жити в суверенній державі.
Сьогодні Україна – суверенна, незалежна, демократична держава.
Учитель. Пропоную вам прикріпити вашу сторінку на нашу газету.
(Після оформлення 1 сторінки)
Учитель. Із проголошенням незалежності України змінилося і ставлення світової спільноти до нашої держави. Викликає повагу той народ, який уміє відстоювати свою свободу та якому властива національна самосвідомість. Тому ми повинні пишатися тим, що зростаємо на цій славетній землі, і з гордістю та гідністю носити ім’я «українець».

Головний редактор  Нам є чим пишатися. Тому що:
- Україна – найбільша країна, територія якої знаходиться повністю в Європі.
- Географічний центр Європи заходиться неподалік містечка Рахів.
- Українці зробили найбільший келих шампанського у світі.
- Найдовший у світі тролейбусний маршрут 96 км з’єднує Ялту та Сімферополь.
- Хрещатик – найкоротша центральна вулиця Європи. Її довжина усього 1225 м.
- Найглибша у світі станція метро «Арсенальна» знаходиться у м. Києві і сягає 105,5 м.
- Трембіта – найдовший музичний інструмент у світі.
- Українці розробили літак Ан-225 «Мрія» із найбільшою у світі вантажопідйомністю.
- В Україні зосереджено чверть світового запасу чорнозему.
- Олешківські піски – найбільша пустеля Європи, яка простягається на 160 тис. га.
- Пам’ятники Т.Г. Шевченку встановлено більш ніж у 1200 містах світу і за кількістю поступаються лише Будді.
Отже, пишаймося тим, що ми – українці!
Сторінка друга – «ОЙ, ЯКА ЧУДОВА УКРАЇНСЬКА МОВА!»
Учитель. Наша мова – багатогранна, хвилююча, ласкава. Вона є невичерпним джерелом мудрості, краси, мужності та незламності духу. Тому ми повинні вивчати її, любити та гідно користуватися її незліченними багатствами.

Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось воно співа, бринить.
Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п’янить.

Як довго ждали ми... Уклін чолом народу,
Що рідну мову нам зберіг.
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам стоять не міг.
Головний редактор. Отже, друга сторінка нашої газети присвячується рідній мові. Це мова, яку ми почули вперше у своєму житті. Вона лунала в маминих колискових, у бабусиних казках. Це мова, якою ми думаємо протягом усього життя, незважаючи на те, скільки іноземних мов ми знаємо. Вона вселяє в наші душі радість і спокій, дарує тепло нашим серцям. Саме тому ми повинні цінувати рідну мову та боротися з ворожими намаганнями її заперечити чи пригнітити.
   Наша мова завдяки своєму лексичному багатству, словотворчим можливостям здобула світове визнання. Про це свідчить перемога у 1934 році на конкурсі в Парижі, де вона була визнана, поряд із французькою та перською, як найкраща та найбагатша мова світу.
Учитель. Існує чимало висловів, приказок, прислів’їв, поезій та пісень про українську мову. Це є свідченням того, що тема рідної мови є одвічною у творчості письменників і поетів, до неї зверталися філософи та свідомі громадяни своєї держави. Маю надію на те, що сьогодні, пригадавши всю велич та красу нашої рідної української мови, у наших серцях зміцніє любов до неї. Отож,  надамо слово 2 ряду  й подивимось як вони впорались із своїм завданням. Зачитайте ваш варіант складених висловів та прислів’їв.
Відповідь:
1.     Людина, яка втратила свою мову, – неповноцінна, вона другорядна в порівнянні з носієм рідної мови. (Павло Мовчан)

2.     Коли забув ти рідну мову –
          Яка б та мова не була –
          Ти втратив корінь і основу,
          Ти обчухрав себе дотла. (Дмитро Білоус)

3.     Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. (Ліна Костенко)

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається
       -  Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш. 
       -  Пташку пізнають по пір'ю і пісні, а людину — по мові й мислі. 
Учитель. Пропоную вам прикріпити вашу сторінку на нашу газету.
(Після оформлення 2 сторінки)
  Пропоную вам 10 тверджень, які стосуються видатних українців або подій, пов’язаних із Україною. Ваше задвдання – уважно перечитати їх, і якщо ви погоджуєтеся з твердженням, говорите «так(+)», якщо не погоджуєтесь – «ні(-)».

1. «Заповіт» Т.Г. Шевченка перекладено 147 мовами світу («+»).
2. Леонід Каденюк – Президент України («-», це перший космонавт України).
3. Михайло Грушевський – перший космонавт України («-», це історик та політичний діяч).
4. Пабло Пікассо був у захваті від робіт української народної художниці Катерини Білокур («+»).
5. Пилип Орлик – автор першої у світі Конституції («+»).
6. Леся Українка була дочкою відомої дитячої письменниці Олени Пчілки («+»).
7. Марко Вовчок – видатний український письменник («-», це письменниця).
8. Ярослав Мудрий – великий князь, він побудував Золоті ворота та Софійський собор у Києві («+»).
9. Картина Іллі Рєпіна «Козаки пишуть листа турецькому султану» зберігається в Києві («-», у Харкові.)
10. Сергій Бубка – видатний український спортсмен, який встановив багато світових рекордів у стрибках з жердиною («+»).
Сторінка третя – «МИ – СВІДКИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ»
Головний редактор. Ми щойно пригадали видатних людей. Та серед нас теж є герої, які захищають нас від біди та виконували або нині виконують обов’язків військової служби в зоні проведення антитерористичної операції.
Учитель. Третя сторінка нашої газети присвячена такій людині, яка вийшла відстоювати свої права, свободу та незалежність та захищала усіх нас та нашу землю від загарбників. Мова йде про тата нашого учня Клевцура Івана  Анатолійовича.
Для всіх нас він – герой! Адже не кожна людина свідомо може піти на війну. Та які вони, герої, вдома? Тож надамо слово Владу, який розповість про свого тата.
Учитель. Пропоную Владу прикріпити свою сторінку на нашу газету.
(Після оформлення 3 сторінки)
Учитель. Пропоную гру  «Україна статистична».
Вам пропонується 10 тверджень. Кожна команда повинна визначити: більшими чи меншими від наведеного факту є істинні статистичні відомості, а також написати правильну, на думку команди, відповідь.
Яка команда буде найближчою до правильної відповіді, та й отримує бал за завдання.
1. Чисельність населення України станом на лютий 2016 року становила 60,9 млн. чоловік (чисельність населення менша і складає 42 млн. 568 тис. 433 особи)
2. Площа України становить 244,1 тис. кв. км (площа України більша і дорівнює 603,638 тис. кв. км).
3. До складу України входить 22 області (більше, до складу України входить 24 області).
4. У середньому за 70 років життя українець споживає 1 тис. кг хліба, 2 тис. літрів води, 3 тис. кг картоплі, 500 яєць, 1 тис. літрів молока, 2 тис. кг риби (людина за 70 років життя в середньому споживає більше їжі: 10 тис.кг хліба, 10 тис. літрів води, 1000 яєць, 5 тис. кг картоплі, 4 тис. кг риби).
5. Україна межує з 10 державами: Болгарією, Чехією, Білоруссю, Росією, Німеччиною, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією (менше – Україна межує із 7 країнами: Білоруссю, Росією, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією).
6. Найвища гора України – Говерла – має висоту 5675 м (висота Говерли менша і складає 2061 м).
7. Загальна довжина Дніпра становить 875 км (загальна довжина Дніпра більша і становить 2201 км).
8. Україну омивають 5 морів: Чорне, Каспійське, Біле, Азовське, Мармурове (менше – Україну омивають лише 2 моря: Чорне та Азовське).
9. У межах України налічується близько 100 тис. видів тварин (менше – у межах України налічується близько 45 тисяч видів).
10. Для видобування корисних копалин із надр землі в Україні будують фабрики, заводи, шахти (менше – для видобування корисних копалин із надр землі в Україні будують тільки шахти).
Сторінка четверта – «ВЕСЕЛА СКРИНЯ»
Головний редактор. Залишилася остання сторінка нашої газети. За традицією це розважальна сторінка. Вона, зазвичай, містить кросворди, тести, анкети, гуморески
Вам необхідно було знайти  відповідності між датами та подіями.  
Відповідь:
24 серпня – День Незалежності України;
28 червня – День Конституції України;
19 серпня – Яблучний Спас або свято Преображення Господнього;
14 жовтня – Покрова, День українського козацтва
Конституція – Основний Закон України;
Державні символи – Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.
(Після оформлення 4 сторінки)
Учитель. Українська мова барвиста, гостра, дотепна. Тож українці люблять жартувати.
Послухайте вірш  В.Чубенка «Грамотії»)
 Просив дружків своїх Семен:
«Знаннями, хлопці, поділіться.
Не знаю, скільки треба «н» писати
в іменнику «рушниця».


Ех, ти, - сказав йому Микола,-
порожня в тебе голова.
Одне, якщо це одностволка, а як
Двостволка – значить два.


Учитель  От і завершується наш урок. Сподіваюся, що тема, яку ми обговорювали сьогодні, пробудить у ваших серцях безмежну любов до своєї держави і ви пишатиметеся тим, що ви – українці. Бережімо свою рідну землю та її святині! І згадкою про наш урок буде ця газета.


Вікторина для учнів 9 класу "Дорожня грамота"


1.Хто згідно з Правилами є учасником дорожнього руху .
( Пішохід , водій , пасажир ) .
2. Яким правилам підкоряється  людина , яка веде велосипед .
 ( Правилами для пішоходів ) .
3. Що означає термін « проїжджа частина » .
( Елемент дороги , призначений для проїзду безрейкових транспортних засобів ) .
4. Що називається « Гальмівним шляхом » .
( Відстань , пройдену автомобілем , з моменту натискання на педаль гальма до повної зупинки ) .
5. Від чого залежить довжина гальмівного шляху .
( Від маси автомобіля , від швидкості , від стану дороги ) .
Які заходи може застосувати до велосипедиста , який порушив Правила дорожнього руху .
( Попередити порушника , оштрафувати ) .
7. Які міри покарання може застосувати інспектор ДПС до пішоходу , який порушив правила .
( Попередити , оштрафувати ) .
8. Яку відповідальність несе винуватець ДТП , якщо в результаті загинула людина .
( Кримінальну )
9.Яке  покарання можна застосувати , до людини, яка псує дорожні знаки .
( Оштрафувати ) .
10.На які групи діляться всі дорожні знаки .
(Попереджувальні , інформаційно - вказівні , знаки пріоритету , знаки сервісу, заборонні знаки,  наказові знаки,) .
11. Які види пішохідних переходів ви знаєте .
( Регульований , нерегульований , наземний , надземний , підземний ) .
12. У яких випадках дозволяється переходити дорогу в довільному місці .
( Якщо в зоні видимості немає пішохідного переходу , і дорога добре проглядається в обидві сторони ) .
13. Де слід переходити дорогу , якщо позначеного пішохідного переходу немає .
(На перехрестях по лінії тротуарів і узбіч; в будь-якому місці, якщо поблизу немає перехрестя і дорога добре проглядається в обидві сторони).
14.Які запобіжні заходи повинен вжити пішохід, починаючи перехід між двома, що стоять автомобілями.
(Переконатися, що зліва і справа немає транспорту, що рухається).
15. У яких випадках пішоходам дозволяється переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом при наявності розділової смуги.
(Забороняється у всіх випадках).
16. Як повинен вчинити пішохід, якщо він при перемиканні світлофора на жовте світло не встиг дійти до середини проїжджої частини.
(Дійти до середини проїжджої частини очікувати там зеленого сигналу).
17. Що означає миготіння зеленого знаку світлофора.
(Час зеленого сигналу закінчується і зараз буде включений заборонний сигнал)
18. Що означає жовтий сигнал світлофора, включений відразу після червоного сигналу.
(Зараз буде включений зелений сигнал).
19. Який сигнал має пішохідний перехід.
(Червоний і зелений).
20. Вказівок, якого світлофора повинен користуватися велосипедист, при русі по дорозі.
(Велосипедного, а при його відсутності транспортного).
21. Дозволено перехід дороги при жовтому сигналі світлофора.
(Ні, не дозволений).
22. в якій країні з'явився перший світлофор.
(в Англії)
23. З якого віку дозволяється навчати водінню на мотоциклі .
( З 14 років ) .
24. У якому віці дозволяється виїжджати на велосипеді на дороги загального користування .
( Не молодше 14 років ) .
25. Чи дозволяється водієві мопеда їзда по пішохідних доріжках .
(не дозволяється).
26. У якому віці дозволяється їзда на мопеді по дорогах загального користування.
(З 16 років).
27.Чи потрібно при русі на мопеді включати фару в денний час.
(Потрібно).
28. Чи дозволяється початкове навчання їзді на мопеді на дорогах загального користування.
(не дозволяється).
29. Що повинен зробити велосипедист при повороті.
(Подати сигнал заздалегідь і переконатися в безпеці маневру).
30. Чи дозволяється водієві мотоцикла перевозити пасажира на задньому сидінні.
(Дозволяється старше 12 років)
31.Прі досягненні, якого віку можна перевозити дітей на передньому сидінні легкового автомобіля без дитячого сидіння.
(З 12 років).
32. З якого віку дозволяється навчати водінню на легковому автомобілі .
( З 16 років ) .
33. Де повинен йти пішохід при відсутності тротуару .
( По узбіччю , назустріч транспорту, що рухається ) .
34. Як безпечно перейти дорогу , вийшовши з автобуса .
( Дочекатися поки автобус від'їде на достатню відстань і потім переходити ) .




 

Немає коментарів:

Дописати коментар